Y

FERNALD
CITIZENS
ADVISORY
BOARD

- 1561

FRIDAY MAILING

PLEASE NOTE
LOCATION

INCLUDED IN THIS FRIDAY MAILING:

a Newsclippings

CAB MEETINGS:

Q OFF-SITE COMMITTEE MEETING: The Off-Site Committee of the
Fernald Citizens Advisory Board will meet on Monday, July 13, 1998, at
6:00 p.m. in the Alpha Building Classroom A.

Q EFFICIENCY COMMITTEE MEETING: The next meeting of the Efficiency
Committee of the Fernald Citizens Advisory Board will be on Monday,
July 13,1998, at 7:15 p.m. in the Alpha Building Classroom A.

Q FERNALD CITIZENS ADVISORY BOARD: The Fernald Citizens
Advisory Board will meet on Wednesday, July 15, 1998 at 6:30 p.m. at Dante’s
Restaurant (I-74 and Rybolt Road). Please note this is a special dinner meeting
in honor of John Applegate’s service as Chair. The cost of the dinner for
CAB members is $15.00, which includes gratuity and a contribution for a gift
for John. Please RSVP to the CAB office by July 8, 1998.

OTHER MEETINGS:

Q MONTHLY PROGRESS BRIEFING: The July Monthly Progress Briefing will
be held on Tuesday, July 14, 1998, at 6:00 p.m. on the Fernald site in the Services
Building Conference Room.

QUESTIONS:

Please call John at- or Doug at-with questions or concerns.

You may also fax or e-mail us at:

{S)hn ax; 281-3331 E-Mail: john.applecate@law.uc.edu
oug “




97-81/98 11:44 PUBLIC AFFAIRS > DOUG SARND NO.788 PGB2-0a7

July 1, 1998

Journal-News - 1 5 6 1 Page 1 of 1
Page Db

“Fired Enquirer Reporter Fights Grand Jury Subpoena”

By: John Nolan. Associared Press

Fired_Eﬁqui_rer reporte

FRTe S, a—

r fights

grand jury subpoena

By John Nolen
Tha Assoclated Press

CINCINNAT)

A-reporter fired by a newspaper that
renounced its series questioning the
Chiquita banana company’s business
practices asked a judge Tuesday to set
aside a subpoena ordering him to
appear before a grand jury.

Xnother former reporter for The
Cincinnati Enquirer appeared before
the jury Tuesday but details of his tes-
timony were not released) ‘

The lawyer for Mike Gallagher, the
lead reporter on the Enquirer series,
asked Hamilton County Common Pleas
Judge John O’Connor to nullify the
subpoena issued by special prosecutor
Perry L. Ancona, court officials said. A
hearing was scheduled for July B.

Harrington, testified before the jury
on Tuesday. Sirkin said he did not
know why Harrington, who left the
ebruary to take a new job,
waa called to testify or what he told

paper in

the jury.

Harrington, now a business reporter
tor the St. Petersburg (Fla.) Times,
was returning to Florida on Tuesday
and could not immediately be reached
*n comment. A message seeking com-
co.

Harry M. Whipple, president and
,i»‘ublisher of the Enquirer, said
uesday he could not discuss matters

ment was left at his o

Neither Gallagher nor his attorney
returned calls seeking comment.
Qallagher has said his attorney advised
him not to comment. Ancona did not
return a message seeking comment.

In a front-page apology on Sunday,
the Enquirer renounced its May 3
series, saying it had discovered that
the articles were based on illegally
obtained veoice-mail messages. The
newspaper also said it would pay more
than $10 million to settle any claims
by the Cincinnati-based ganana
ex’?orter‘ which has not filed suit.

he Enquirer, which is owned by
Gannett Co. Inc., said it had fired
Gallagher because the newspaper's
management believes he illegally
obtained the taFes of Chiquita execu-
tives’ voice mail messages. The news-
paper also said it believes that

Gallagher, who had worked at the
newapaper since 1996, deceived his
editors about how the information was
obtained.

Chiquita has accuased the Enquirer
of stealing the voice-mai] tapes. The
grand jury is investigating whether
pro%erty was stolen from Chiquita.

The Enquirer’s 18-page reyiort
accused the company of improper land
dealings overseas, involvement in a
bribery scheme in Colombia and
putting public health at risk with pes-
ticide use on Central American

‘banana farms.

Lawyer H. Louis Sirkin said
Tuesday that his client, former
Enquirer business reporter Jeff

Chiquita spokesman Joseph Hagin
said, “We are cooperating with the
law-enforcement authorities and the
special prosecutor, Other than that,
we would have no comment.”

Whipple has declined to discuss

and

whether the Enquirer still believes the
stories themselves were factual.

The newspaper said it renounced
the series because it “created a false
misleading impression of
Chiquita’s business practices.” The
Enquirer agreed to publish a front-
&}age apology an Sunday, Tuesday and

ednesday, signed by Whipple and

concerning the grand jury because of
the investigation. He said Monday
that Enqyirer staff members had been
subpoended but declined to identify
those employees or discuss what the
subpoenas sought.

Editor Lawrence K. Beauprae.
Chiquita will not disclose details of

its agreement with the Enquirer,
Iiagin said. The Enquirer will not

comment beyond its front-page atate-
ments this week, Whipple said.




P ——————

July 1, 1998

Front Page

g7/01-98 11:44

\ !
; .

The Cincinnati Enquirer

"Reparter Fights Subpoena "
By: John Nolan, Associated Press

Reporter fights subl;(—)::;la

BY JOHN NOLAN
The Associated Press

A reporter fired by The
Cincinnati Enquirer, which
renounced its series question-
ing the Ghiquita company's
business ctices, asked a
judge Tuesday to throw out a
subpoena ordering him to ap-
pear before a grand jury.

The grand jury is investi-
gating whether property was
stolen from Chiquita Brands
Intemational Inc.

The lawyer for Mike Gal-
lagher, the lead teporter on
the Enguirer series, asked
Common Pleas Judge John
O'Connor to quilify the sub-
poena issied by specisl prose-
cutor Perry L. Ancona.

A hearing was scheduled
for July 8.

Neither Mr. Gallagher nor

PUBLIC AFFAIRS » DOUG SARNO

his attorney returned calls.
Mr. Gellagher has said his
attormney advised him not to
comment. Mr. Ancona did not
return a message.

Ina front-page apology on
Sunday, the
nounced its May 3 series, say-
ing it had discovered the arti-
cles were based on illegally

abtained vpice mail meggages.
The newspaper alm it
would pay more than $10 mil-
lion to settle any claims by
Chiquita, which has not sued.
The En&uirqr said it had
fired Mr. Gallagher because
the paper's management be-
lieves he illegally obtained the
tapes of Chiquita executives'
voice mail messages. The
newspaper also said it believes
that Mr. Gallagher deceived
his editors about how the in-
formation was abtained,

nquirer re- .

“why his client had been called

NO.798 PRP3/697

Chiquita has accused the
Enguirer of stealing the tapes,

The Enguirer’s 18-page re-
port accused the company of
improper land dealings aver-
seds, involvement in 2 bribery
scheme in Calombia and put-
ting public health at risk with
pesticide use on Central
American bangna farma,

Ancther former Enquirer
reparter, Jeff Harrington, ap-
peared before the grand jury
Tuesday. His lawyer, H. Louis
Sirkin, said he didn't know

to testify. Mr. Harrington left
the paper in February and is
now a buginess reporter for
the St Potersburg Times. He
was returning to Florids and
could not be reached to com-
ment.




NO.708 PB24-097

_1561

97/01/98 11:45 PUBLIC AFFAIRS » DOUG SARNO

Juiy 1, 1998 - lof2
The Cincinnati Enquirer .

Page A9 o
"Readers Ask Questions Regarding Enquirer’s Apology to Chiquita

Readers ask guestions regarding
Enquirer’s apology to Chiquita

\

Set a precedent for
other journalists

- [t was with mised cyebrows
that 1 read your front-page
apology to Chiquita, and by
inference, the Lindners as own-
ers. [ have never in my life
seen anything like it. You
gained much respect for hav-
ing done so.

Would that Times magazine
and CNN apolugize to the whule
gountry for printing that we
usged nerve gas in Vietnam, That
put us on par with Saddam Hus-
sein, who used it on the Kurds,
That was an incredible lie and
damaged us considerably.

JAMES J. REYNOLDS
Northside

Lindner should buy
Enquirer, fire ’em all\
Regarding the apology to
Chiquita. if | were Carl Lindner,
[ would buy the Lnquirer and
firc cach and every one who
had any part whatsoever in such
irresponsible reporting.

BILL STAUN
Amberly Heights

Story convinced us
to sell our stock

Our family subsciibes to the
isnqu: -er and has puLmueh faith

in your newspaper for a period
of years. On May 3, we read
with intcrest your bold headline
and l8page special “expose” of
Chiquita.

You came back May 4 with a
big headline and we were bom-
barded with more “secrets” and
fears all week long. By the end
of the week, you had convinced
us that Chiquita was a vile com-
pany and that its future was
doomed (or tailure. We sold two-
thirds of our holdings in Chiquj-
ta (at a loss) because of your
sensational and depressing "rev-
clations.”

Now you have issued an apal-
ogy and a payment to Chiquita
and its employees, and you have
fired Michacel Gallagher,

Why didn't you fire Cameran
McWhirier, the other reporter?
Why didn’t vour publisher and
editor give an apology 1o the
generul'public and the hood-
winked losing Chiguita stock-
holders,

FRED PADGETT
FFort Mitchell

Reinvestigute and
publish the findings

[will notJuse confidence in
the Enquirer over the Chiquita
incident unless the Knqgeirer nev-
erduaes the “real” story of Chig
uita’s business practices, [ hope
youare nut now atraidh o do a

proper investigation which may
or may not lead to exactly the
same informaton and conclu-
sions as were obtained illegally.

Whatever the Chiquita stary
is. it peeds to be told. L hope
your settloment did not include
a promise not to wrile the story
atall, because then | would defi-
nitely lose confidence in the
paper. The ends do notjustify
the means, but let's find the
prc:iper way get back to the same
end.

IAURA ELLIOTT
Summerside

How can Chiquita
restore its good name?

Where can Chiquita go to
reclaim its good name?

With your concern tor the
truth, [ will probably cancel our
subscription soon,

PETE DONGHUE
Anderson Township

Religious leaders
should be sorry, too

Now that the Enguirer has
apologized W Chiguita, maybe
perhaps Bishop Thomas Gum-
heldon will do the same for his
“Nlood money” remark. His
remark and the reaction of so
many Peace and and Justice
OFfices ol reliious compvins-

ties advocaling a baycott of
Chiquita. a perfect example of
what happens when religious
leaders hecome more interested
in creating a paradise on Earth
rather than leading people to
the real paradise, We have
become man-centered, rather
than God~centc ed,

FATHER CELSUS GRIESE
Springfield Township

Apology doesn’t
make up for story

I was very relieved to read
the Enguirer’s apology to Chige
uita. Although it was prominent-
Iv placed ot the top of the frant
pagre, the physical size of the
apology contld hot measure up
to the 18nge fosert that had
heen publislied to discredit the
company.

13OBBI THEILE
WILLIAMS
Blue Ash

Newspaper should
be embarrassed

As | read the Enquirer’s apol
ogry 1o Laquila, [ was looking
for oue word. ‘That word is
“embarrassed.” | dido’t find it
anywiwere,

PEG CHANDLER
: Blue Ash




'
1

|

791,98 11:45 PUBLIC AFFAIRS » DOUG SARNO

July 1, 1998 o
The Cincinnati Enquirer

19 _— ; "
f;izzn Ask Questions Regarding Enquirer's Apology to Chiquita

Stolen tapes or not,
was the story true?

How utterly gracious of Chig-
uita to accept the Enquirer’s
apology. And what g lovely apol-
ogy it was, complete with a little
token gift of more than $10 mil-
lion. I suppose a fruis basket
would have been a bit too small,
afterall.

What ] have fajled to find any-
where in all this posturing, apot
ogizing and groveling is any
indication that the “stolen” infor-
mation was false. And just exact-
ly how does one “steal” voice
mail? Am I to be§jeve that
reporter Mike Gallagher !
sneaked into Chiguita late one
night and made off with the
phone system? Or perhaps he
sat hame with a touch-tone
phane endlessly wending his
way though Chiquita’s voice
mail system until — cureka! —
he managed 10 “hreak into” the
system and "stole” the recorded
messages of Chiguita execu-
tives.

The onginal story indicated
that the information was
abtained by a Chiquita cmploy-
ve, Either your legal depart-
ment erroneously felt that this
would he enough ta shelter the
Enguirer (rom repercussions or
they advised against running
the article and were ignored.
Either way, the fact that Mr. Gal
lagher is aut there swinging on

the end of that rope all alone is
sheer cowardice.

PATTY RAY-BASCHIZORE
Middletown

Apology leads to
more questions

[ am sure the Enquirer feels it
has fulfilled most of its legal
obligations, while correcting
some of its possible moral or
ethical spses by its “An apology
to Chiquita,” While 1 alsa
assume the apology was written
or approved by the newspaper’s
attorneys, ! am bothered by a
number of questions:

» Arc we to believe, if the
voice mail messages in question
were “stolen” rather than
“leaked,” the Enquirer feels the
former is despicable, while the
latter meets all journalistic and
ethical guidelines? Isn't that a
dubious, questionable conclu-
sion?

» Daes the arbitrary firing of
the lead reporter, accused of
having stolen the voice mail
messages, absolve the Enquirer
of its responsibilities in this time
of nervaus journalistic jittors?
Does publishing the apology
three imes in the newspaper, as
well as on the web site? Dacs
payment of the enormous
amount of monetary setties
ment? Or are all of these efforts
merely an attempt to avoid fur-

ther legal dances resulting from
the possible missteps by one of
your reporters? And doesn't i¢
all defily sidestep the foremost
question: Is the original overall
stary, as published, true or
untrue?

» You give no indication of
follow-up. Da you plan to revisit
this stary, rewriling it appropri-
ately, restating or cotrecting its
ariginal conclusions? Will you
fill some of the gaps in what
should be an ongoing obligation
to your readers? This particular
murky tunnel requires, alas,
some additional, viable,
brighter, mare timely light.

MICHAEL SWOFFORD
Hyde Park

Who will watch
the watchdogs?

When the initial 18page art-
cle about Chiquita was pub-
lished, I read letters to the edi
tor from people touting how fine
of a job the Enguirer has done
and thanking the paper for
being such a watchdog. The
apology you printed just shows
that we need someone in place
ta watch the watchdogs.

ROBERT WESTERMAN

Fairfield

NO.788 P@@5/007 -

2af 2




I —
@7/p1/98 11:45

NO.788 PBR6-007

E 56 E Page { of 1

PUBLIC AFFAIRS - DOUG SARNO

June 30, 1998 \ ’
The Cincinnari Post : -
Page 7A

MChiquita apology: latest black eye for journalism”

Chiquita apology: latest
black eye for journalism

Pant otaff repart

The Cincinnati Enquirer's
front-page admission that a8 se-
ries of atories on Chiquita
Brands International was based
on stolen voice mall is the latest
black eye for a protession that
has been battered in recent
months by high-protile scandals.

“This certainly hurts, but
then, all polls suggest the pub-
lic’s regpect Yor journalists
couldn’t be much lowet any-
way,” said Gearge Kennedy, the
managing editor of the Columbia
Missourian, a daily newspaper
that serves as a teaching tool for
journalism students at the Uni-
versity of Missouri.

In agsessing the patential
long-term impact of the
Enquirer’s admission and pay-
ment of more than $10 million to
Chiquita, ethics experts cited a
number of concerns:

u By further eyoding public
trust of the news media, the epi-
sode hands yet another damag-
ing propaganda tool to media
critics, they say.

Two weeka ago, Boston Glaobe
columnist and Pulitzer Prize fi-
nalist Patricla Smith was asked
to resign after admitting she fab-
ricated quotations and peaople in
four columns.

Earlier this month, the New
Republic admitted that writer
Stephen Glass had fabricated all
or part of 37 of 41 articles he had
written for the weekly magazine
aver the past three years.

“Far those who are already
anti-media, this gives them an-
other weapon that they can use
to push thelr message,” said Ed-
aith Dashiell, an asgociate pro-
fessor at the Ohio University
Schaol of Journalism.

“Does this episode give the
media a bleck eye? Definitely.
But the madia tend to heal very
quickly.”

u The Enquirer's public em-

The Chiquita Center, downtown

barressment and hefty settle-
ment — one of the highest ever
paid by a news arganization ~
could have a chilling effect of
other newspapers’ willlngness to
TepOort aggressively on powerful,
complex organizations such as
Chiquita.

@ The paper’s $10 million-plus
settlement — it refuses to speci-
{y the precise amount ~ prior to
any lawsuit being tiled by Chi-
quita could embolden those who
feel they have been wronged to
more aggressively pursue poten-
tial claims in the futurs.

“An old publisher once told
me .., you need to do cwo things
betfore publishing any major in-
vestigative project like this,”
Kennedy said.

“You want to be able to look
yourself in the mirror the next
maorning and be comfortable
with what you've done. And you
want to meke sure that the peo-
Ple who owned the newspaper
the day before you published the
story still own it the day after.
Gannett hus a pretty deep pock:
?t. 1?ut this puts a hell of a hole
n .I'

Floyd Abrams, a prominent
First Amendment lawyer, told
the New York TYmes that the
Enquirer’'s payment is unusual.

- ‘“There have been gettlemonts
in substantial amounts aftar
someone has lost a lawsuit,”
Abrams gaid. “But I can't think
of a situation in which a publica-
tion has been obliged to pay a
figure on the order of $10 million
in circumastances {in which there
was never litigation.”

Steve Geimann, the chairman
of the Society of Protessional
Journalists® ethics committee,
praised the Enquirer's “deci-
slve” response,.

“The Enquirer has held itself
accountable and publicly admit-
ted its stories were gathered us-.
ing unethical means,” Geimann
said. “Such actions should help,
not hurt, the newspaper's credi.
bility.”

The Enquirer stories, pub-
lished in an 18-page section on
May 3, accused Chiquita, &
worldwide banans exporter
based {n Cincinnati, of a wide va-
riety of questionable business
practices in Central America.

The newspaper said the
stories were based in part on
2,000 internal voice-mail mes.
sages acquired from a high-rank-
ing Chiquita official whom it did
not identity,

But in Sunday’'s apology, the
paper said it had concluded that
Michael Gallagher, one of the
two reporters who wrote the Chi-
quita series, lied about the
source of the voice mail which
the paper said had been stolen.

Gallagher’s attorney, Patrick
J. Hanley, refused to discuss spe-
citics of the case Monday.

“There’'s going to he a lot of
information that cornes out in
the future, but at this time we're
Just not going to get into it with
the media,” Hanley told the As-
saciated Press.




07,8198 11:46

June 30, 1998
The Cincinnari Post,

Page 74
“Enquirer staff subpoenaed in Chiquita case”

PUBLIC RFFAIRS = DOUG SARNO

NO.7@8 P@O7./097

Page 1 of |

Enquirer staff subpoenaed
.in Chiquita case

Special prosecutor
to probe possible theft

, From staff ang wire reparts

- 810 milllon to settle any

. A special prosecutor subpoenaed
'staff members of the Cincinnati
Enquirer {n an investigation of whether
property was stolen from the Chlquita
banana company for an expose, the
publisher said Monday.

The Enquirer on Sunday renounced
articles that it had published May 3
questioning the business practices of
Chiquita Brands International Inc. and
sald it agreed to pay the firm more than

legal claims. :

Publisher Harry M.
Whipple declined to
discuss who or haow
many employees were
subpoenaed. or what
the subpoenas demand-
ed. Whipple said he
could not comment be-
cause of an ongoing in-
vestigation by special

Harry
Whippile
prosecutor Perry L. Ancona.

“I've never had any contact with Per-
ry Ancona, but subpoenas have heen is-
sued,” Whipple said Monday.

Ancona, a Clncinnati lawyer, would

not comment on the investigation.

The Hamilton County sherif? also is
investigating to determine whether Chi-
quita property was stolen. Ancona was
named special prosecutar after County
Prosecutor Joseph Deters excused him-
self from the case because he received
campaign support from the head of Cin-
cinnati-based Chiquita.

In a page-one apology Sunday, the
Enquirer sald its reporting “created a
false and misleading impression of Chi-
quita’s business practices.”

The newspaper also said it had fired
the lead reporter on the Chiquita series,
Mike Gallagher, because he stole taped,
Chiquita phone messages an which the

series was based and deceived his edi-
tors ibout how the information was ob-
tained. )

In early May, Whipple had said that
the Chiquita series was supported by
multiple sources inside and outside the
compeany.

Enquirer reporter Cameron
McWhirter wrote the Chiquita stories

along with Gallagher, and local news ed-

itor David Wells directed the investiga-
tive team. Neither responded to phone
calls Monday.

Chiquita, which has not sued the
Enquirer, said it accepted the
Enquirer’'s apology. But Chiquita still
does not know how the newspaper ob-

tained more than 2,000 of its confiden- ,
tial voice mail messages, said Chiquite's
president, Steven G. Warshaw.

“We don't know the manner in which
they were accumulated, we don't know
if they still exist, we don’t know if they
were spliced,” Warshaw said.

Sunday’s front-page apology in the
Enquirer, the first of three planned for
this week, was signed by Whipple and
editor Lawrence Beaupre.

A written statement that Enquirer
executives distributed to staffers Sun-
day laid the blame solely on Gallagher,
accusing him of 8 “massive’ decsption
in which he lied to editors “repeatedly
over a period of nearly a year.”




Alleged theft of phone. e messages

cited in retraction:

The Cincinnati Enquir—er
will pay Chiquita more
than $10 million

By John Nolan
The Associated Pross

CINCINNATI

The Cincinnati Enquirer decided it
should completely retract a wide-rang-
mg investigation of Chiquita banana

any practices because it relied on
ana ysxs of 2,000 allegedly stolen
phone messages.

The Enquirer apologized Sunday on -

Page One to Chiquita Brands
International Inc. and said it wonld
ﬁay the company more than $10 mil-
on to settle any legal claims.
Publisher Harry M. Whipple said
reporter Mike Gallagher violated the
Enquirer's principlea by apparently
stealing Chiquita executives’ voice
mail recordings while assuring his edi-

l."lf-

Gallagher, the lead
%orter of the stories

lished in a May 3 specml ;eehon‘,

was fired on Friday, Whipple said

Cincinnati-based Chiquita said it
accepts the Enquirer’s apology. Ths
company had not sued the Enquirer,
but repeatedly accused the newspaper
of stealing Chiquita’s voice mail mes-
sages an creatmg an impression of
wrongdoing selective editing.

“As we have B:E! all along, the arti-
cles were highly inaccurate and con-
veyed a false and unfair impression
about our company, our assomates and
the way we do business,” Chiquita
said in a statement Sunday.

The Enquirer is investigating
whether other staffers acted improper-
ly but has found no indication of that
so far, Whipple said.

The Hamilton County sheriff and a
special prosecutor are also investigat-
ing whether Chiquita’s property was

tors that he legally atoten. The epecial
obined the tspea- . — [ RE R 5y s cotor.

Cincinnati lawyer
Perry Ancona, did

not retunla call to his home Sunday.
County Prosecutor Joseph Deters

had asked for a special prosecutor -

because Carl Lindner, chairman and
chief executive officer of Chiquita, and

his family members are Deters cam-

p%pp\e "said the. -episode will not
end thg Enquirer's commitment to

‘continue to report the news
of thu region and do our best to do
that, including investigative reporting
that’s appropriate, that 8 lawful,
that's legal,” he said. “I think any
time this occurs in any news organi-
zation, you Jearn from your mistakes,
hopefu.lr)

The Enquirer’s 18-page report on

Chiquita accused the company of

improper land dealings overseas,
involvement in a bribery scheme in

L1g 28vq
SMaN-JOUIROL

85344 PIIBII0OBEY ‘UDION uU§OL AF

wH01IDANRY Up Pasy) SaBussapy auoyd Jo yoyy palagy,

d9gr

zhor

8661 ‘Of dung

BE:TT  86-82/950

ONJBS 9N0d « SyIP448 O17dnd

£00-co0d 683°0ON




p6-30-98 11:30

June 30, 1998
Journal-News
Page BI12
"Alleged Theft of

Ph;);zé Messages Cited in Retraction”

By: John Nolan, Associated Press

Colombia and putting public health at
risk with pesticide use on Central
American banana farma. The section
was illustrated with maps, pho-
tographs of Chiquita documents and

picturea of Central Americans inter-

viewed by Enquirer reporters. :
"In arr interview Sunday, Whipple
declined to discusa what material in
the articles the newspapéer belisves to
be factual or wrong. .
“The gnd product, our section, haa

-been tainted by the unethical and ille-
'gal means that an individual used to

ather the voice mail,” Whipple said.
reaking the law, violatin any of the
common journalistic standards, lying
to one’s employer, certainly has no
place at the Enquirer. As a result, we
were unable to stand behind informa-
tion gathered in violation of those
basic principles.”

Gallagher, 40, had been at the paper
gince 1996. Contacted at his home
Sunday, he declined to comment. His
lawyer, Patrick J. Hanley, also had no

PUBLIC AFFAIRS » DOUG SARNOD

comment, saying teday, “There’s going
to be a lot of information that comes
aut in the future, but at this time
we're just not going to get into it with'
the media.” ‘ v

An export on media ethics praised

" the Enquirer’s decigion to publish the

FACRFYIA

retraction atop Page One. - -

“I think that's ‘the only way to do it,
If you expect people to trust you, when
you do make a mistake, if you do fall
down and get qlopgy, you should be
the firat to admit it,” said Bill Kovach,
a former editor with The New York
Times and The Atlanta Journal and
Congtitution, who is now curator of
the Nieman Foundation, which admin-
isters journalism fellowshipe at
Harvard University.

“I don't think aggressive reporting is
so hard to do that you have to do it
unethically,” he aaid.

The Enquirer agreed ta publish an
apolt;_gy ﬁrommently on its front
&'af 9tr three days and post it on ite

eb site.

NO.e83 PE@3-@@3

20f2




- v6/30/98 ©8:23 PUBLIC AFFARIRS » DOUG SARNO
June 29, 1998

The Cincinnatl Post

Page AS

"Enquirer: Chiquita Stories Based an Stolen Voice Mail"

From Staff Writers and Wire Reports

_Eanire'rEmC_hiquité Stories :
based on stolen voice mail-

From staf! and wire regorts

The Cincinnati Enquirer has
agreed to pay $10 million to Chi-
quits Brands International and
ta publish three front page spol-
ogles admitting arvicles ques-
tioning the company’s business
practices were based on stolen
voice mall.

The first of the apologies,
s{gned by publisher Harry M.
Whipple and editor Lawrence K.
Beaupre, was published across
the top of the Enquirer’s front
page on Sunday.

In an unsigned statement ac-
companying Sunday’s apology,
the newspaper said the apology
would be repeated on the front
page Tuesday and again on
‘Wednesday.

One of the two reporters who
wrote the Chiquita reports was
tired on Friday.

“We apologize to Chiquita and
its employees for this unethical
and unlawful conduct and for
the untrue conclustons in the
Chiquita series of articles,” the
apology seid.

Chiquita, In a statement Sun-

day, praised the Enquirer for ad-
mitting the “conclusions in the
articles were untrue.”

But in interviews, Whipple de-
clined to discuss which of the ar-
ticles’ conclusions the newspa-
per believes ta be wrong.

Chiquita had not sued the
newspaper, but had insisted the
stories, published in a May 3 spe-
cial section, were wrong. ‘

“We are pleased that the
Enquirer has acknowledged its
wrongdoing anad disassociated it-
self from both the contents of
the articles and the manner in
which they were prepared,” Chi-
quita said in its statement.

“We accept the apology,” the
Chiquita statement added.

In the stories the newspaper
reported Chiquita, a worldwide
banana exporter based in Cincin-
nati, engaged in a wide variety of
questionable business practices
in Central America.

The newspaper said the
stories were based in part on
voice-mail messages from a high-
ranking Chiquita official whom
it did not identify.

NO.683 PoB2-094

The newspaper said Sunday
that it has fired reporter Mike
Gallagher because it concluded
he lied ahout the source of the
voice-mail information. .

“Information provided to the '
Enquirer makes it clear that not..
only was there never a person at "
Chiquita with authority to pro-
vide privileged, confidential and
proprietary information, but the

" facts now indicate that an

Enquirer employee was involved
in the theft of this information
in violation of the law,” the
newspaper said.

Gallagher declined to com-
ment and referred questions to
his attorney Patrick J. Hanley of
Covington, who did not return
phone calls.

“The Enqguirer will continue
to investigate whether others in-
volved in the Chiquita articles al-
s0 engaged 1in similar miscon-
duct,” the apology sald.

The Chiquita articles were co-
written by Cameron McWhirter.
Also credited was local news edi-
tor David Wells who, the paper

‘said, “personally directs the in-

vestigative team.”

1561

/D




p——"

- 06-39-98 ©8:23 PUBLIC AFFAIRS > DOUG SARNO NO.683 PO93. 024
lof2
June 30, 1998 . f
The Cincinnati Enquirer
Front Page ., - B. 5 6 ]_
“Engquirer Employees sab;u}fnaed in ?robe y
ress

By John Nolan, Associated

X

™ T

Enquirer employees
subpoenaed in probe

I e ey B A .

" and deceived his editors aboui_ misleading mpresaion of Chi-
P g& :hc:lgnformation was ob-~ quita’s buainess practicea.” .
- . tained. " e e The ﬁqa}nu 18-page
‘Publisher Harry M. Whip~ report on. accused

ta
_ . : company dﬁmhﬂd
ple declined to discuss who thcg agq gugreesy, invalye-

: -:l ‘ m‘

BY JOHN NOLAN
The Acsociated Press

A special prosecutar sub-
naed stafi:meénber_: tn‘:m
e Cincinnati Enquirer for vae
'un ivogtigition ffo Whother @
r wes. gialen from the ..
.Chiquita’ compdny for an ex-
vipose, the publisher said Mon-
dsy. . -
The Emgquirer on Sunday
renounced articles it ‘"3,’; tor
lished May 3 questioning \act v Berry ‘

businesa practices of Chiquita ta il s,

. nana farma. The section was
finatrated with maps, photo-
graphs of Chiquita documents
and pictures of Central Amer-
icans interviewed by Enquirer

8. - .
., Whipple had said in

Brands International Inc. and
s3id ifjagreed to pay the ba-.

that the Chiquita

more than $10  Mr, Ancons &K B vetly May that

nn?d‘lto; tgan szettle any legal not comment on the “ggﬂgg wag ’"Wega:g

claims. gation. ' = ::1 el Ch:mq\ﬁctau. ingide
The newspaper gaid it had ) inions in the city were

fired the lesd regorter on the  sherif “'58 . it divided Monday about the

Chiquita series, Mike Gallag- whether Chiquits, newspaper, owned by Gan-

her, because he stole taped Wwas stolen.

Chiquita phone messages on
~whi2h the series was based

sse see CHIQUITA,
(Pl Page AS3)

CL T T e

C}iiquita: Enquirer employees subpdeﬁaed

CONTINUED FROM PAGE Al

nett Co, Inc.

Angela Massie, a buginesswoman,
said the damage is already done to
Chiquita.

“Its nice to have the media. They
inform you of certain things,” Ms,
Massie said. “But then when it gets
to be underhanded,and stealing voice
mail ... that's a lﬁtle hit like those
tabloids. I.think that was a little bit
tao far.”

Ms. Massie said, however, she
would not stop buying the Enquirer.

“ft's something they should have
figured out before they actually ran
the story, but at least they owned up
to it,” said Chris Steele, an anslyst in
management systems at Procter &
Gambie Co.

Mr. Gallagher, 40, had been at the
paper since 1995. Contacted at his
home Monday, he declined to com-
ment.

His lawyer, Patrick ]. Hanley, said:
“There's going to be a lot of informa-
tion that comes out in the future, but
at this time we're just not going to

get into it with the medja.”

Enguirer reporter Cameron
McWhirter, 34, wrote the Chiquita
stories along with Mr. Gallagher. Da-
vid Wells, 46, local news editor at the
Enquirer, directed the jnvestigative
team.

Attempts to contact both staff
members at the newspaper for com-
ment Monday were referred to Mr.
Whipple. Employees were instructed
nat ta discuss the case with outside
reporters,




Tl

zjoz

vea/Podd £89°'0ON

Joyipa ‘aidneag Y aauamﬁ

Y ooy

Jaysqqnd ‘siddiym W Ay

YRANONI LIVNNIONID aH1L
*83[01¢ JO
saltas \mbIy)) 3 Ul suotsn|d
-10D JLguUN S} Lo} puw JOnp
-U0> |TYMEJUN PUE JEIRIUN
s JoJ e3adojdus &3 pue
mmbmg 0} anBojode om
g sainbuy
mmmodaxmnawmmﬂqm
30ud oU 8BY 1INPUOS PUMETUN
pure uondasap jup afvssam
Zuons v puas 0] JUEM 3\
PupuscIsNY
Jernus o) paBudus osp 83]3

8 Qb om 0 pasjoAut . .

L1330 JIotia IJRBNEIAM
03 SNURUOO [ Lasmbusy ayy,
‘spJepuels saznbuzy jo suop
-2|01A 10] Wiy JsureBe uonoB
Areundsip U9NY) Avy pue

T9gq "3

paom sty 1snay JaBuoj o ued
oM SIUUBW [FME] PUB [EONRD
UR Ui UOREULIOJUL ST PAUTRQ0
ay e uonesnqnd oy Joud
SJ0JIPD 1Y 0] SIOURINGSY BY
aydsaq “sanbinya) Buuatyes
BM5U 1Y U0 JUSWILOD Jou
[ltw Pl 195UNGD paumal sBY
I3YBefeD) N 13110434 pea|
‘paajoaty aafojdwe a3yl
L El]
J0 LORB{OLA N HONBULIOJUI SN}
J0 Y3t 343 U PIAJOAUT 6BA 33
-Aojdis Jasnbug e Jep aed
<IpUl MOU 5308 a1j) Inq ‘uonBw
-Joyut Arejaudosd pue epuap
-Juod ‘paBajlaud aplacid 0
Auoyine s mmby.) 38 uos
~1ad B I3a0U atalf) sBm Ajuo 10U
18] JBI[O )1 SINEW adnbugy
alp )] papwud UonEULIOJU]
. SIopse

‘;osa;.ma cowionalpdeaye 3

qa PWINUS s240DU7 3

1P PSNULUCO WO 83
‘91' S} UMBIPINIM SABY SM
*69opaaid esautEng s WML

eymbry)
ASojode uy

;T R -

ONdES BN0ad « SHIY44Y d17dnd

jo ! uvorssaidyn  Bujpeaisiw
puB 35[H] B PIIRALO pUE INHUN
aIe sUOISN[OU0D pue suopes .-
<ny3e ‘suonejuasasdal anoqs
Y IBY) PIOUAUCD IO
~30, MOU BBY Ja4snbug UL
L WNSAs (1R 3d10A
winbiyy s Joao Huoyns
Y sannoaxs eymbiyy Su)
quBa Y31y 8, Aq papiso.d aom
S{JEW 30104 Y3 JELf) pajIasse
.mmbug ) ‘Afson1oads
JRUUBLL [IMB] PUE [RONS
U1 p3TEI00 UOREILLIOTUT [EToE)
aq 09 JyBnoy sBMm 18YMm uodn
paseq 31am wynbiy) Jsuieds
SUONESTLINE BALIAS I I8
PaASfq Lanbug sy ‘dwp
Y 1 mmby) 10 s3akodws
JO SoBessdtl [MBuWl 8010A JO
£JuFu0 I vodn paseq aram
S3[ORIB I8N W] SUOIBN[IU0D
N jo AuBy TRUORBUIU]
spueig ®mbyy Suipsesal
€3]2D18 JO s3uas B pays]
qnd sasnbudg uouutous) ayf
8661 e ABW uo up.reg

0)

$524,f pa1p1008SYy ‘upjoN uyor g
o904 U} povusodgns saadoyduizy soambuyzy,,

a8vg ol
daambug pvuutowyy oy

B661 ‘O€ duns

\

£2:88 86/0£/90



06/29-98 15:24

June 29, 1998
Journal-News
Page A-10

PUBLIC AFFAIRS - DOUG SARNO

"Enquirer apologizes to Chiguita for ‘Untrue’ Stories; Reporter Fired"

By: Assaciated Press

NC.6e77 POB2-892

1561

Enqulrerapologlzes toChlqulta

The Assoclated Prese
CINCINNATI S

apologized to Chiquita T

| fage ator{OSunday, a8

series of stories that quesfioned

ticea were “untrue” and based
on stolen voice mail. C
The newspaper said it has
fired the lead reporter and
agreed to pay more than $10
million to settle any claims
against it by the company.
“We apologize to Chiquita
and its employbkes for this
*  unethical and unlawful conduct
and for the untrue conclusions
in the Chiquita series of arti-
cles,” Enquirer Publisher Harry
l M. Whipple and Editor
Lawrence K. Beaupre said in a
front-page story Sunday.
A message left —ith a
Chiquita spokesman was not
immediately returned.

“The Cincinnati 'Eiiguirg,i' ‘C
rands;

the company'd businest prac-"

for ‘untrue’ stories; repor

In a geries of stories begin-

.‘ning May 3, the newspaper
...yeported Chiquita, a worldwide

anana exporter based in,

America.

ries were based in part on

“yoice-mail messages from a
high-ranking Chiquita official
whom it did not identify.

Chiquita denied any wrong-
doing, and the Hamilton
County sheriff's department
began investigating whether
any information was stolen

*from the company.

The newspaper said it has
fired reporter Mike Gallagher
because it concluded he lied
about the source of the voice-
mail information.

“Information provided to the
Enquirer makes it clear that
not only was there never a per-
son at Chiquita with authority

proy
' incinnati, engage in a wide;'tiae ans
International Inc. in'a front- variety of questionable busi-~ tion, b
ng ité-ness”practices in Central*that

“The news} ai:'ei" said the st&!.fj,‘i:fo

SR

ter fired

RN F e * "-p! .
Brovide privileged, confidén- |
proprietary informa-
the facts now indicate ’
nquirer employee y
volyed in the theft of thia *
ion il 'viglation of the
newspaper said.
quirer agreed to pub-
pology Frominentl on
Kage or three days
the apaology on ita web

t

law,” &

The E
lish an
ite fro
and pos
gite. )

The newspaper said the arti-
cles “created a false and mislead-
ing impression of Chiquita's busi-
nees practices.”

‘We have withdrawn the arti-
cles from continued display on |
the Enquirer’'s Internet web
site and renounce the series of
articles,” the newspaper said.

Gallagher has obtained an
attorney and “will not comxment
on his newsgathering tech-
niques,” the newspaper said.

/3



|

- 06-29-98 ©8:54

June 28,1998

The Cincinnati Enquirer
Front Page

"An Apology to Chiquita”

PUBLIC AFFAIRS » DOUG SARNOD

By: Harry M. Whipple, publisher and Lawrence K. Beaupr: editor

Enguiier: Voice
ail tapes were

f Inc. for asticles published May
3, 1998, that were based on ille-
gally obtained voice mail mes-

ta's business practices.

In a statement, Enquirer
Publisher Harry M. Whipple
and Editor lawrence K
Beaupre said that facts ob-
tained since publication have
convinced them that the leag
reporter had deceived thert
and others involved in the
preparation of the articles. Asa
result, they sdid that the news
paper has renounced them.
They said the articles have also
been removed from the
Enquirer’s internet web site.
The reporter was identified

as Michael Gallagher. The’

newspaper said he was termi-
nated Friday for misconduct
The Enquirer said it has
agreed to publish an apology to
Chiquita and its employees
prominently on the front page
of the new: 2 Tugs:
-information in violation of the
law,” the apology states. “The
employee involved, the lead

reporter Mike Gallagher, has
retained counsel and will not

comment on his news gather-
ing techniques.”

Gallagher is an experienced
reparter whose previous wark
had uncovered problems in gow

1 el sedeinta ANATRANG

\

foday lam W
Chiquita Brands International

sages and questioned Chiqui-~ ,
. Inits apology, the Enquirer
stated that Gallagher had

day and Wednégga;'; a{&’ that it
would post the appﬁgy onits
v 'im r-':-l #“

d it has eed to

also ag

Hawever, a %

tion is underway by the
gl:mﬂto' n County Sheriff's
Department, and a special pros-
ecutor has been appointed

claimed to have abtained copies
of the voice mail messages
from a high-ranking Chiquita
officlal with authority over the
company’s vaice mail system.

“The, Emquirer has now
become convinced that the
above representations, accusa-
tions and conclusions are
untrue and created a falze and
misleading impression of Chiq-
uita's business practices,” the
apology states.

“Information provided to the
Enquirer makes it clear that not
only was there never a person
at Chiquita with authority to
provide privileged, confidential
and proprietary information
but that facts now indicate that
an Enquirer employee was

involved in the theft of this
condnued.ggbeapl assWrances

to his editors prior to publication
that he obtained his information

in an ethical and lawful manner,
we can no longer trust his word

and have taken disciplinary
action against him for violations
of Enquirer standards. The
Enguirer will continue to inves-
tigate whether others involved
in theee articles engaged in sim-

o

NO.662 POR2-024

1561 ‘o

Although the newspaper's
investigation is ongoing, the
Enquirer said that at this point it
has no evidence that anyone
other than Gallagher had
engaged in unlawful conduct.

“This deceitful, unethical and
unlawful conduct has under-
mined the entire project and
jeopardized the Enguirer’s rep-
utation.” Whinple and Beaupre

“*The reporter betrayed his co-
workers and his newspaper. His
misconduct has no place in
journalism, and the Enguirer
wants no part of it.” ..

neg co;;tinued: "l‘he:h En-
quirer deeply regreta that these
unauthorized actions have hurt
the integrity of the newspaper
and the trust of our readers. We
will take all neceseary steps to




86,2998 ©8:54 PUBL.IC AFFAIRS » DOUG SARNO

June 28,1998 .
The Cincinnati Enquirer -
Front Page

"4n Apology to Chiquita”
By: any M. Whipple, publisher and Lawrence K. Beaupre, editor

NO.662 PB23/084

l 5 6 120]2

‘Starting on the Fn .~--29b'=§m"“""”m"’d'- m&: tigate whether
lighed a series farycies yegarding Chi 4,%,,,mme‘ now ludicste that . en

Brands Internafign: Jagy, ol the conc ns &0 Bnguirer employee was.., ~ We woun

. B i Lok L A e . invalved in the theft of this infor- message that
in these articles wegr paseq| upan the contents . mtin n viaiion afthe v - usiawf con
of voice mail messages of come comvinced that the abave The employee involved, lead in legitimate

time, the Enquirer befieved that " conclusions are untrue and cre-  retained counsel an, willnot = We
the series’ accusations against ated a false and misleading comment on his nc_:‘:ﬁfaﬂxer- s

Chiquita were bagsed .. impression of Chiquita’s busl- Ing techaiques, D te his, and
mq(‘}l:oughttnbé o hees practices, We have with- mm}ﬁiedlrnmu!a"‘fn
.mation obfain AR fDe arficiea fiom contl; ,&wbﬂaﬂpnﬂmho%ed
“whd anfier. S ay ofi (e EAquirers ' his, nformation in an ethical
the Enquirer agserted that the Internet web aite and renounce and Iswful manner, we can no

voicemallswerepravidedby®a the seresofarticles. - - longer trust his word and have
high ranking Chiquita execw _ Indormation provided to the taken  disciplinary action
tive with authori ove‘shlhe Enguirermakenit clear that not st him for violations of
Chiquita voice mail systerh.”  only, was there neveraperson Esqwirer standards. The
|  The Enquirer has now be- at Chiquita with authority to  Enquirerwill continue to inves.

employees of Chiquita. At the representations, accussations and reporter Mike her, has  the Engwirer, . & ‘

|]S




B6-29/98 ©8:55

June 29, 1998
The Cincinnadl Enquirer
Front Page

\ \

#Chiquita Accepts Apology, 310M From Enquirer"

By: Associated Press

Chiquita accepts apo
$10M from Enquirer

Publisher calls
stories ‘tainted’

8Y JOHN NOLAN
The Associated Press
The Chiquita fruit commhy
wceepted an apology and retrac-
‘ion Sunday of 2 series of news-
xper stories questioning its
meiness practices, and also re-
:eived an unusual $10 million

o — .- e e

\”__
concluded that Mr. Gallagher
may have stolen Chiguita voice

mail' on which the stories E
wm%, a:}! did not reveal

tlu_sg to his editors, Mr. Whipple
said. .

* end product, our sec-
tion, has been tainted by the
unethical and illegal means that
an individual used to gather the
voice mail,” Mr. Whipple said.
“Breaking the law, violating any
of the common journalistic stan-

» the series unethically gh
-'thed;}pporting' farmation.

" Amm e —— ey <

settlement. The Cincinnati En-
guiver said its front-page apolo-
gy to Chiquita Brands Interna-
tional Inc. was necessary
because the lead reporter on
btained

on.’,

quita’ had ‘ot ‘Syed the
newepaper but had insisted ever
since the storiea were published
in a May 3 special- section that
they were wrang, without going
into detail about what facts

e dewe

f -y

'gds, lying to one's employer,

y has' no place at the -
frer. Aa a reault, we were
‘umble to'stand behind informa- .

tion fam“ed In violation of
those basic principles.

“The voice mail tapes were
gathered impraperly, in viola-
tion of the standards and prac-
tices of thxg newspaper,” Mr.

W!ugle gaid. .
expert on media ethica
was not aurprised by the news-

PUBLIC AFFAIRS » DOUG SARNOD

B R B

LA

lo

£ 4] GARTI
7 L0

were in question.

In an interview, Exquirer
Publisher Harry M. Whipple de-
clined to discuss what material
in the articles the néwspaper
believes to be factual or wvugmd

e’

< ™ Tngtead, Mr. Whi

tor Lawrence “Kis-Benupre
focused their spology on the
actions of the lead reparter,
Mike Gallagher, whom they
fired Friday.

The Enquirer’s management

- e P

.ba.:;ersdeauon." . '

“Thi uﬁ:‘ angther indics
dibi

about cre ell‘g"t‘y an| ical
standards at news organiza-
-tions. This is 8 very 10

mave by » news organisation to
clarify what it clearly sees as a
major ethical lapse,” said Bill
Kovach, a former editor with

(Please see CHIQUITA,
Page Ad)

Chiquita: Firm

accepts apology

CONTINUED FROM PAGE Al

™ The Hamilton County sheriff

the New York Times and the is investigating whether Chiqui-
Atlanta Journal and Constitu- ta proﬁrty was stolen, and 3

lion, who is now curator of | judge

journalism fellowships at Har-

vard University. }‘
ihst

In settling any claims aga

it, the Enquirer agreed to pub-
1 prominently on
its front page for three days and

lish an apolo

3 appointed Cincinnati

*lawyer Perry Ancona as special

prosecutor to investigate. Mr.
Ancona did not return a call to
his home Sunday.

Mr. Gallagher, contacted at

| hig home, declined to comment

post the apology on its Web Sunday. He referred queries to

site.

. The newspaper is investigat-
ing to determine whether other
mombers of its smff acted Im-
properly in handlin%t‘!;e Chiqui-
ta reporting. Mr. Whipple said
Sunday he hed no indication
that anyane other than Mr. Gal-
lagher was involved in anything

anactinnahle

his attorney Fatrick J. Hanley of

Cavington. Mr. Hanley did not

. business leader known as a gen-
_ erous campaign contributor to

retwrn g measage left on his

a

ontice answering machine.

The May 3 reporting sug-
ested that Cincinnati-based
hiquita engaged in improper

business practices to skirt for-
eign laws that could restrict its
banana plantations and land
ownership overseas, Chiquita
repeatedly denied those allega-
tions and accused the Enguirer
of stealing the company's voice

¢ mail messages,

Carl Lindner, a Cincinnati

politicians, is chairman and
chief executive officer of Chi-
quita, Supporters of Mr. Lind-
ner and Chiquita have criticized
the Enquirer’s reporting about

| rate and conveyed a

ND.662 PoB4-084

1561

Chiquita’'s management saru

| Sunday it accepts the Enguir-
| er’s apology and is pleased the
l newspaper has disavowed the

articles and the manner in
which they were prepared.

“As we have said all along,
the articles were highly inaccu-
ge and
unfair impression about our
company, our associates and the
way we do business,” Chiquita
said in its statement.




“House Approps Cuts Defense Cleanup Funds by $100 mitlion”

-~ 06/26/98 12:58 PUBLIC AFFAIRS » DOUG SARND
June 22, 1998
Weapons Complex Monitor
Pages 3-5

HOUSE APPROPS CUTS DEFENSE CLEANUP

FUNDS BY $100 MILLION
Final Budget Also Relies Hasvily on Prior Year Balances

The House Appropriations Committee last week ap-
proved a $6.2 billion FY99 DOE Environmental Man-
agement spending plan that, while ostensibly hiking the
Administration’s request for some specific programs,
relies on $94.1 million in unspent, prior year balances
Department officials maintain simply do not exist.
Overall, the Appropriations bill, which is expected to
move to the House floor as early as June 23, includes
$5.683 billion for Defense Environmentai Management
and $466,700 for non-defénse environmental programs.
That recommended level of spending is roughly $100
million less than the Administration’s $5.783 billion
Defense Environmental Management request, but with
the absence of uncosted balances taken into account, the
actual appropriation is closer to $5.589 billion, bringing
the House Appropriation nearly into synch with the
$5.583 billion provided in the Energy & Water Appro-
priations bill passed by the Senate last week (see related
stories). The Senate bill includes just $20 million in
prior year balances for Defense Environmental Manage-
ment programs, for an actual appropriation of about
$5.563 billion. The House/Senate conference committee
should easily be able’ to split the $26 million or so
difference between the two versions.

House Boosts Funding for ER/WM

The Appropriations bill provides $4.36 billion for
Defense Environmental Restoration and Waste Manage-
ment, a $98 million boost to the Administration's $4.26
billion request once those assumed prior-year balances
are taken into account. That total is just short of the
$4.37 billion granted in the authorization bill, and about
$70 million higher than the $4.29 billion recommended .
in the Senate Energy & Water Appropriations bill.
Within Defense Environmental Restoration/ Waste
Management budget, the House appropriators funded the
project completion program at $1.067 billion, slightly
higher than the Administration's $1.047 billion request.
The Senate version of the bill met the Administration’s
request. Project completion involves projects that will be
completed by 2006 at sites with missions extending

beyond 2006. The additional $20 million is earmarked to
process tritivim-conwaminated heavy water at (e Savan-

NO.652 P@o2-0a4

156;

nah River Site. The heavy water could be sold if cleaned

properly, resulting in a net revenue of approximately

$38 million, the Committee reports.
Post-2006 Budget Up Slightly

Cleanup projects which will require funding beyond
2006, including a significant number of projects at
Hanford, the Savannah River Site, Oak Ridge and
INEEL, received slightly more money than the Adminis-
tration had requested. The House Appropriations bill
includes $2.758 billion for those projects in FY99; the
Administration asked for $2.6 billion. The Senate bill
provides a touch less funding, coming in at $2.73
billion. Key funding provisions in the House bill include
an additional $18 million for Hanford's tank farm
project, including single-shell tank drainage, which the
Comumittee notes "has been delayed.” In addition, the
bill provides $12 million to continue decontamination
and decommissioning work at the Hanford reactors. The
Committee recommends that DOE find $800,000 from
within available funds to maintsin the operation of the
Hazardous Materials Management and Emergency

Page 10f 2

Response Training Facility at FY98 levels, but did not

appropriate funds specifically for that project. At Savan-
nah River, the Committee set aside $30 miilion to
support the preferred pretreatment option for the Defense
Waste Processing Facility, mainly to fund equipment
modifications necessary due to problems with the In-
Tank Precipitation process. Finally, the Committee
provided a $5 million boost to the Waste Isolation Pilot
Plant "to support operational needs,” and earmarked $5
million to continue the National Spent Fuel Program at
Idaho.

Technology Development Enjoys Significant Boost

The Committee boosted significantly EM's science and
technology development program, adding $77 million to
the Administration’s $193 million request, for a final
proposed budget of $270 million. The Senate bill also
hiked the Administration’s request, although by a more
modest $29.5 million to $222.5 million. The Commirtes
report notes that "[d)eployment of new technologies is a
strategic activity affecting virtually all environmental
management programs and sites, and should be strongly
supported as a complex-wide program to help meet
compliance agreement milestones within a resource

constrained budget.” The funding, the Committee adds,
“should be used (0 accelerate the use of new echnoio-

gies and leverage funding already available for deploy-
ment activities." The Comumittee in its FY98 appropria-

_tion required the Department to submit semi-annual

reports on technologies under development but, after




p6/26/98 12:53 PUBLIC AFFAIRS > DOUG SARNO

June 22, 1998 .

Weapons Camplex Monitor ~

Pages 3-5

“House Appraps Cuts Defense Cleanup Funds by $§100 million”

reviewing the first of thoie reports, "has determined that
an annual report on the science and technology develop-
ment program will be sufficient.” The new annual repont
will be due February 15, 1999.

Program Direction Boosted

The House bill also increases funding for EM’s Program
Direction, boosting the Administration's $346 million
request by $10 million to $356 million. The Senate bill
matches the Administration's request. The House
Committee report explains, however, that the additional
$10 million is accompanied by the transfer into the
Program Direction account of the salaries and expenses
of the Federal employees performing administrative
functions at the Idaho Operations Office. Those employ-
ees had been funded in the program account for multi-
purpose DOE offices, while the remaining two-thirds of
the Idaho Federal employees were funded in the environ-
mental management account. "Since the majority of the
funding for the Idaho site is for environmental manage-
ment activities, the administrative personnel should be
funded from the same account,” the Commitiee rea-
soned. !

Rocky Flats, Fernald Funding Up Also

The House appropriators included $1.038 billion for the
Department’s Closure Projects, which involve mainly
Rocky Flats and Femnald, along with some other, less-
challenging sites in Ohio. The Senate version of the
Appropriations bill is slightly higher than the House
version at $1.048 billion, The House Committee report
focussed heavily on Rocky Flats, reminding the Depart-
ment of the Committee’s challenge to close the site by
2006 at a total cost of $6 billion. "The Department’s
current plan is for site closure by fiscal year 2010 at a
total project cost of $7.3 billion. Accelerating the
cleanup schedule can save $1.3 billion." The report
acknowledges that in order to meet the 2006 goal,
"stable funding will be required over several years, and
critical path work activities must be successfully com-
pleted, not only at Rocky Flats, but at other sites
throughout the Department..." The Committee subse-
quently urged DOE tq "ensure that complex-wide
funding issues are addressed as they relate to the closure
of the Rocky Flats Site."

On Fernald, the Committee notes that DOE is planning
1o close the site by fiscal ycar 2005, but that follow-up

activities through 2008, mainly for finalizing treatment
<B and disposal of the silo waste and structures, will be
necessary. The Committee "strongly supports" DOE's

| efforts at Fernald, pointing out that closing the site by

NO.6852 POB3-@34

[

..

Page2 of 2

2005 will cost about $2.5 billion while extending the
cleanup through 2011 would increase the cost to about
$2.8 billion.

Privatization Funding Slashed

As in the Senate, House appropriators recommend
slashing funding for privatization projects by nearly 50
percent, from the requested level of $516 million to
$286 million. The Senate bill provides just $242 million.
The House report cites a General Accounting Office
report which “clearly shows that 'privatization’ is not a
one-size-fits-all option. When the scope of work for an
environmental project has not been clearly defined or the
technology is not readily available, the use of fixed-price
contracts will not prevent cost overruns and schedule
delays. Fixed price contracts and private financing of
construction projects are tools to be used under the right
circumstances, not a magic bullet to correct the Depart-
ment’s project management problems or remedy a
chronic shortfall of funds to meet compliance agree-
ments."

The Committee adds that while it will support alternative
financing proposals when deemed appropriate, it "will
expect sufficient justification from the Department to
support each of the proposed projects.” The funding
level recommended in the appropriations bill includes
$100 million for the Tank Waste Remediation System at
Hanford. "This will provide a total of $385 million when
added to the $285 million which was provided for this
project in prior years. None of these prior year funds
have been obligated, and they will be carried over into
the new fiscal year.”

Committee Matches Disposal Request

Finally, the House bill suppornts the Administration’s
$190 million request for DOE’s contribution to the
Yucca Mountain project in Nevada. Through FY98, a
total of $987.8 million has been appropriated to support
repository activities attributable to atomic energy defense
activities, the Committee notes. The Senate bill also
funds DOE's contribution at $190 million. «




f/‘

v6-26,98 12:59

June 22, 1998

Weapons Complex Monitor

Page 12

“At Fernald... Fluor Daniel Wins Mentor/Protégé Award”

ATFERNALD ............. e

The Department of Energy, has bestowed top honors on
Fluor Daniel Fernald for the company’s participation in
DOE’s mentor/protégé program for small businesses.
The program provides historically under-utilized busi-
nesses—small disadvantaged and/or women-owned busi-
nesses—with developmental assistance to perform as
subcontractors at Fernald or other DOE facilities. Fluor
Daniel Fernaid implemented its mentor/protégé program
in 1995 and has successfully brought three small busi-
ness through the program: Horizon Environmental
Group of Cincinnati; Village Building Services of Cin-

PUBLIC AFFAIRS > DOUG SARNOD

FLUOR DANIEL WINS MENTOR/PROTEGE AWARD

cinnati; and International Consultants, Inc., of Dayton,
Ohio. Two additional companies have since been brought
in to the program.

John Bradburne, president and CEO of Fluor Daniel
Fernald, reported the three graduated companies "have
made valuable contributions to the Fernmald cleanup,
including helping us meet our safety standards, improv-
ing our cost efficiencies, and providing quality work
overall." DOE presented the 1998 Mentor/Protégé
Program of the Year award to Bradburne at a Smail
Business Secretarial Awards Ceremony in Washington.

/]

NO.652 PoB4-004

1561



06/295/98 ©8:04 PUBLIC AFFAIRS > DOUG SARNOD ND.668 PoR2-08S

—_—
June 15, 1998 ' )
Weapaons Complex Monitor ) 1 5 6 1 .
Page 5

#"DOE Doubtful of Both Estimates"

DOE Doubtful of Both Estimates

Wagoner and Fluor Daniel Hanford officials maintain the
latest $1.6 billion estimate is "fuzzy" and prabably too
\ high. Fluor officials said the additional $200 million A
comes' from the need for additional construction costs 4
and the fact that some workers need to be hired and
trained sooner than expected. In addition, they contend,
the predicted cost of maintaining the basins were cut too
low in 1996 and now must be made up. Flour officials
do express a high degree of confidence in the $1.4
billion estimate, but DOE officials claim that figure,
also, may be unreasonably inflated. «

AD



|

1 ‘.

96-29/98 ©8:04

June 28,1998

The Cincinnati Enquirer
Front Page

"Anr Apology to Chiguita”

PUBLIC AFFAIRS » DOUG SARNO

By: Harry M. Whipple, publisher and Lawrence K, Beaupr: editor

ara, I . .
Wt .

r .
bt
%)

%

( Inc. for articlea published May
3, 1998, that were hased on ille-
gally obtained voice mail mee-

sages and questioned Chiquk

ta’s business practices, ,
In a statement, Exgwirsy
Publisher Harry M. Whipple
and Editor lawrence K
Beaupre said that facts ob-
tained since publication have
convinced them that the lead
reparter had deceived them
and others involved in the
preparation of the articles. Asa
result, they said that the news-
paper has renounced them.
They said the articles have al
been removed from the
Enquirer’s internet web site.
The reporter was identified
as Michael Gallagher. The
newspaper said he was termi-
nated Friday for misconduct.
The Enquirer said it has
agreed to publish an apology to
Chiquita and its employees
prominently an the front page
of the new
-information in violation of the
law,” the apology states. “The
employee involved, the lead

reporter Mike Gallagher. has
relained counscl and will not
comment on his news gather-
ing techniques.”

Gallagher is an experienced
reporter whose previous work
had uncovered problemsin gow

e il e nita AnamaNANG

l
- -

A .
A N
.‘l
i
o
i

day ami Wed

Enguirer: Voice
matl tapes were

pday iSsued an dpoldgy Yo )
Chiquita Brands International -

spaper todav. Tues.

B
¥

gt SN

nesday, and that it

would post the ap: onits
web aite. v %‘.‘élf
g. g0 - !

d it has als

i;m'qn fs underway by the
amilton County Sheriffs
Department, and a special
ecutor haa been appointed.

_, Inita apology, the Enquirer

gtated that Gallagher had
claimed to have obtained copies
of the voice mail messages
from a high-ranking Chiquita
official with authority over the
company’s voice mail system.

“The Enquirer has now
become convinced that the
above representations, accusa-
tions and conclusions are
untrue and created a false and
misleading impression of Chiq-
uita’s busineas practices,” the
apology states.

"Information provided to the
Enquirer makes it clear that not
only was there never a person
at Chiquita with authority to
provide privileged, confidential
and proprietary information
but that facts now indicate that
an Enguirer employee was

invalved in_the theft of this
continued: “De assurances

10 his editors prior to publication
that he obtained his information

in an ethical and lawful manner,
we cun no longor owust hisword

and have waken disciplinary
action against him for violations
of Enguirer standards. The
Enquirer will continue to inves-
tigate whether others involved
in rtheee grticles enoaced in qim-

ND. 660 - PRB3/005 o

Although the newspaper’s
investigation is ongoing, the
Enquirer said that at this point it
has no evidence that anyone
other than Gallagher had
engaged in unlawful conduct.

“This deceitful, unethjcal and
uniawful conduct has under
mined the entire project and
jeopardized the Enquirer’s rep-
utation.” Whipple and Beaupre

“The reporter betrayed his co-
workers and his newspaper. His
misconduct has na place in
journalism, and the Enquirer
Wwanta no part of it.” )

They continued: “The Ex-
quirer deeply regrets that these
unauthorized actions have hurt
the integrity of the newspaper
and the trust of our readera. We
will take all necessary steps to

lof:




S ——

. 06-29/98 ©8:04 PUBLIC AFFAIRS +» DOUG SARNG NO.660 P@B4./095
| ' .9 20f2
June 28,1998 A g__, E 5 6 1 y
The Cincinnati Enquirer

Front Page
"An Apology to Chiquita"

By: Harry M. Whipple, publisher and Lawrence K. Beaupre, editor

suaeXt of gpq!ogy to Chiquita.,j -

Starung on M

i e I 3 Yg ; S -
....- Many of the opnclidong ™ at- frer employee wua.., \We want |
~ fany, otthe concliaons inthe theflof this nfor- _ message tha
mmesearhdemg { upan the contents . mation n violatin o the law. _ 1ualewil con
of volce mail m ‘comié convinced that the sbove | The employee involved, lead lnmenm
employees of Chiguita. At the representstions, accusationsand  reporter Mike Gallagher, has theEnqmm il
time, meEnqmmbeﬂewdﬂm conclusions are tntrue and cre- retained counsel and will not .

8: ‘:ines accusstions against ‘ated a hlseoiagg miu comment on his nnewp ﬂl’t:lr; ,
ta were hased upan what, | Immprression of Chiquit ; W techmques.
was thought to be fact 29, We have i

lheanmmaaaemdmat the Iutcmetwebdtemdmnmm and lawfu) manner, we can no
voice malls were provided by “a  the serles ofarticles. - longer trust his word and have
high ranking Chiquita execw-  Information pravided o t.he taken diaciplinary action
tive with-authority over the Enquirer makesit clear thatnot against him for woladons of
Chiquita voice gystem.”  only was there neveraperson Enguirer standards. The
| The Enquirer has now be- at Chigquita with suthority to  Engwirer will continue to inves-




P6/29/98 ©8:85 PUBLIC RFFAIRS > DOUG SARND

lof1

NO.668 PBB5-065 |

June 29, 1998 _
The Cincinnati Enquirer

Frony Page

"Chiguita Accepts Apology, $10M From Enquirer"

By: Associated Press

Chiquitd‘a_c%
$10M from Enquirer

Publisher calls
stories ‘tainted’

BY JOHN NOLAN
The Associated Press . B

The Chiquita fruit caripatiy
iccepted an apology and retrac-
ion Sunday of 3 series of news-
1aper stories questioning its
yusiness practices, and alao re-
‘eived an unusual $10 million

———

set.tlemex_l;"'_ Th; Cincinnati I:.“n-
qwirer said its front-page apolo-
gy to Chiquita Brands [nterha-
tional Inc. was necessary.
because the lead reporter on

-+ the series nethically qhiained
Chiguits h'ag?:?’m [

newspaper but had msisted ever
since the stories were published
in 3 May 3 apecial section that
they were wrong, without going
into detail ‘abou; what facts

epts apolo

concluded that Mr. Gallagher
may have stolen Chiquita voice
mail tapes on which the stories
were Bised, and did not reveal
tha; to his editors, Mr. Whipple
sgid,
“The end product, our 8ec-
tion, has been tainted by the
unethical and illegal means that
an individual uged to gather the
vaice mail,” Mr. Wturpl; said.
“Breaking the law, violating any
of the common journalistic stan-

Ma. ing to ane’s employer,
'certalnll;mhau no place at the

Enguirer. As a reailt, we were
'u!;gletb"iiaiidhbhindldma

tion ?athered_ in violation of
th‘se sic principles.

*“The voice mail tapes were
gathered impr r'?r. in viol-
tion of the standards and prac-
tices of this newspaper,” Mr.

Whipple said. . )
Kn expert on media ethice
was not surprised by the news-

. méer’s dedmon.
i

-‘gbout cre

RIEe 48
s

wefe in question,

In an interview, Ewquirer
Publisher Harry M. Whipp e de-
'Chné?e to d_i:lcussthwhat‘mmrial
in articles the ‘newspaper
believe to be factual or wrpng,
kN Mr i -and

. mmd» okl ¢
the Bditor Lawrence “Ki-Beaupre

focused their apnl«:P‘ on the
actions of the lead reporter,
Mike Gallagher, whom they
fired Friday.

The Enquirer’s management

. rpe——

N

o
P

cal
standards at news organiz-
tions. This is a very lor
move by a news orgenigation to
clarify what it clearly sees a5 2
major ethical lapse,” said Bill
Kovach, a former editor with

(Please see CHIQUITA,
Page A4)

ton of the

- Chiquita: Firm

.

accepts apology

CONTINUED FROM PAGR Al

et

The Hamilton County sheriff

the New York Times and the is investigating whether Chiqui-
Atlanta Journal and Constitu- ta pmg:rty was atolen, and a

tion, who is now curator of | judge

s appointed Cincinnati

journaliem fellowships at Har- lawyer Perry Ancona as special

vard University.

. In settling any claims against
it, the Enquirer agreed to pub-
lish an apolog!y prominently on

its front page

site.

. The newspaper is investigat-
mg to determine whether other
mombers of its staff acted im-
properly in handﬁnme Chiqm-
ta reporting. Mr. Whipple said
Sunday he had no indication
that anyane other than Mr, Gal-

lagher was involved in anythin
aneatinnphle 8

o

prosecutor to investigate. Mr.
Ancona did not return a call to
his home Sunday.

Mr. Gallagher, contacted at

or three days and | his home, declined to comment
post the apalogy on its Web Sunday. He referred queries to

his attarney Fatrick J. Hanley of
Covington. Mr. Hanley did not

return a measage left on his

office answering machine.

The May 3 reporting sug-
ested that Cincinnati-based
hiquita engaged in improper

business practices to skirt for-
eign laws that could restrict its
banana plantations and land
owmership overseas. Chiquita
repeatedly denied those allega-
tions and aceused the Enquirer
of stealing the company’s voice
mail messages.

Carl Lindner, a Cincinnati

businesa leader known as a gen-
erous campaign contributor to

" politicians, i1 chairman and

chief executive officer of Chi-
quita. Supporters of Mr. Lind-
ner and Chiquita have criticized
the Enquirer’s reporting about

Chiquita’s management saiu
Sunday it accepts the Enquir-
er's apology and is pleased the
newspaper has disavowed the
articles and the manner in
which they were prepared.

“As we have said all along,
the articles were highly inaccu-
rate and conveyed a false and
unfair impression about our
company, our assaciates and the
way we do business,” Chiquita
said in its statement.






